Hehe, een update.... - Reisverslag uit Gent, België van Leonie Meijerink - WaarBenJij.nu Hehe, een update.... - Reisverslag uit Gent, België van Leonie Meijerink - WaarBenJij.nu

Hehe, een update....

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

17 Januari 2012 | België, Gent

Tja het heeft even geduurd, maar het is toch eindelijk wel eens tijd voor een update.
Maar waar zal ik eens beginnen?

Misschien dan toch maar met het bezoek aan Belgie en Nederland in September. Dat stond weer in de planning,omdat ik weer bij de Strategische Adviesraad (SAB) aanwezig moest zijn.

En wat had ik een mazzel met het weer, het was wekenlang schitterend nazomerweer. Daar genoot ik vooral van toen ik samen met Moniek een weekendje Gent deed, voor het begin van de vergaderingen. Gent is al een erg mooie stad, maar is vooral erg mooi als je er het hele weekend in het zonnetje kunt rondlopen en op terrasjes zitten. Lieve gaf ons een schitterende rondleiding. Goed om haar nog even te zien, want ook zij heeft afscheid genomen van Zambia. Vooral vreemd, omdat ik samen met haar naar Zambia gekomen ben.

Het was erg leuk om zo veel te horen over de geschiedenis van Gent. Wat een schitterende gebouwen zijn daar te vinden! En het eten was natuurlijk ook heerlijk, vooral de mosselen en vlaamse frieten hmmm…

De SAB werd in Drongen gehouden, in een prachtig gerenoveerde oude Abdij. Het is heel prettig om meer te horen en mee te denken over de strategische plannen van de organisatie, een geluk dat ik die kans heb gekregen. Verder was het ook heel goed om mensen uit de hele wereld die voor VVOB werken te ontmoeten. Zo doe je nog eens allerlei ideeen op.

Na de SAB had ik nog een weekje in Nederland, en zag natuurlijk veel oude vrienden en vriendinnen en vooral ook veel familie. Heerlijk om mijn neefjes en nichtje weer te zien. En gelukkig hoefde ik niet lang afscheid te nemen, want in December stond er alweer een trip op de planning.

En ik kwam terug in een nieuw Zambia…. Er waren verkiezingen geweest en de macht is overgenomen door een nieuwe president. Toch nog behoorlijk onverwacht. Het leek even op rellen, in de dagen dat de uitslagen niet bekend gemaakt werden, maar uiteindelijk was ere en vreedzame overdracht van de macht. En dat is ongekend in Afrika. Hoewel er natuurlijk ook weer heel veel verhalen rondgaan over dat dat niet zo was. Maar volgens mijn wel geinformeerde bronnen in het state house, is dat allemaal onzin. (-:
Er gaat wel veel veranderen zo te horen, de nieuwe president lijkt werkelijk alles overhoop te willen gooien, dus we zijn heel benieuwd….

Terug in Zambia was het druk. Van alles te regelen: onder andere een grote workshop samen met het ministerie van onderwijs, waarbij de nieuwe deputy minister van onderwijs de guidelines voor afstandsonderwijs lanceerde voor alle directeuren van de teacher colleges en de provincial education officers. Daar hebben we de afgelopen jaren veel support aan gegeven, dus het is wel goed om ze eindeijk formeel te zien worden gelanceerd.

Gelukkig had ik nog wel tijd om in het lange oktober weekend met Sylvie en Roel (twee ‘nieuwe’ vso’ers) en Alexander naar Mutinondo, in het Noorden van Zambia te rijden. Een rit van een dikke 7 uur, maar zeker de moeite waard. Jantien en Arjan waren daar ook, die kwamen vanuit de palmplantage waar ze werken rijden. Het was bloedjeheet, en in Mutinondo is het gelukkig nog ietsje koeler.
Plus dat het een gebied is met overal prachtige verkoelende watervallen. En daar kun je over het algemeen heel goed in zwemmen. In een van de watervallen was zelfs een soort bad die dusdanig diep was dat niemand het ooit gelukt is om de bodem te vinden. Verder is het daar heerlijk wandelen, hoewel het er eigenlijk veel te heet voor was. De aparte granietachtige rotsen zijn heerlijk om op te klimmen, om daar te genieten van een 360 graden uitzicht tijdens zonsondergang.

In november ben ik samen met Geke begonnen met paardrijlessen op zaterdagmiddag. Daar genieten we enorm van. Heerlijk om heerlijk de heuvels in te gaan op een paard. Tot nu toe hebben we steeds geluk gehad dat het droog was. Wel schitterend om dan zo in de verte enorme donkere wolkenvelden over de heuvels te zien trekken. Op een paard zie je zoveel van de omgeving, het is heerlijk om zo even buiten de stad te zijn.

Goed, ik plaats later nog wel eens foto’s en het verhaal vanaf December volgt nog. Zo ben ik in ieder geval weer een stukje bij met de blog, op veler verzoek. (en dank voor de verzoeken nog, anders lijkt het ook alleen maar of je voor jezelf schrijft haha).

  • 17 Januari 2012 - 21:23

    Sandra Schouten:

    Haha, wat een opluchting he? Dit kun je nu weer van je to-do lijstje schrappen. Dankjewel voor je verslagje, altijd leuk om te lezen!

  • 17 Januari 2012 - 21:26

    'Pa En Ma:

    Leonie wat fijn dat je er was, en wat hebben we van je genoten.
    En met de Kerst eens allemaal samen te zijn dat deed ons goed.
    Lekker bijgepraat.

    En het huisje in Staphorst was een geweldig idee.
    Wij kunnen er weer even tegen, jij hopen wij ook.
    Heel veel succes met alle nieuwe dingen!
    Liefs en groetjes xx

  • 18 Januari 2012 - 11:06

    Beukje:

    Dank voor je verslag. Dat doet goed. En gaaf dat je er gewoon weer even was!! Café West houden we erin! Heel veel succes en geniet ervan.

    X Beukje

  • 20 Januari 2012 - 10:36

    Vera:

    Het was geweldig je ook in Nederland weer te zien en even gezellig als in Zambia. Graag volgende x weer een geluidsfragmentje app-en als je bij de Dolphins bent :-). Liefs, Vera

  • 23 Januari 2012 - 13:38

    Risette:

    Anja!! Leuk om weer even 'bij te lezen'. Jammer dat ik er niet was in september. Zat toen heerlijk in California, zeer de moeite waard. Veel te vertellen, zal je snel uitgebreid mailen.
    Liefs, Risette

  • 01 Februari 2012 - 10:15

    Hillie:

    Ben een beetje laat, maar altijd nog leuk om ff te lezen wat je zoal weer gedaan hebt! Tof dat het toch nog is gelukt om een ouderwets avondje West in de plannen in je altijd drukke schema. Ik mail je snel weer!
    Liefs, Hillie

  • 07 Februari 2012 - 09:20

    Beukje:

    Hee Leo,

    Slaat de Elfstedenkoorts ook toe in Zambia? Het zou hier best eens kunnenj gaan gebeuren nl, gaaf!! of is het Africa-cup boven daar bij jou? Fryslân boppe hier hoor, brrrr.

    Hugz beukje

  • 13 Februari 2012 - 11:57

    Tamar:

    He Leo, keek weer even op je site ... leuk stukje weer. Petje af hoor voor het bijhouden van 'n blog! Ben ook erg benieuwd hoe het nu met je gaat, en op je werk!? Jij hebt gister vast ook feest gevierd na de finale winst van het Zambiaanse voetbal elftal ... het kwam zelfs hier op het journaal, super! liefs

  • 29 Februari 2012 - 18:40

    Ruud Van Ruitenbeek:

    Hi Leonie,
    Ik heb een aanbod van VSO voor een 6 maands plaatsing in Lusaka en ben op zoek naar vrijwilligers die daar nu zijn, of net geweest. Mijn email adres is ruud@vanruitenbeek.com Kun je me een mailtje sturen als het OK is om je wat vragen te stellen over het werken en wonen in Zambia?
    Groetjes Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Sinds oktober 2008 woon en werk ik in Lusaka, Zambia. Ik ben programma adviseur distance learning voor de VVOB.

Actief sinds 22 Aug. 2008
Verslag gelezen: 692
Totaal aantal bezoekers 162412

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2008 - 30 November -0001

Zambia

Landen bezocht: