Census, SEN, Censuur - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Leonie Meijerink - WaarBenJij.nu Census, SEN, Censuur - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Leonie Meijerink - WaarBenJij.nu

Census, SEN, Censuur

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

20 Oktober 2010 | Zambia, Lusaka

Het lijkt wel of ik steeds blog als er reisjes zijn, dat kan wel eens de verkeerde indruk wekken... dat ik alleen maar op vakantie ben of zo. En dat is natuurlijk helemaal niet zo. Ik ben hier nu eenmaal ook maar gewoon aan het werk, dus zo boeiend is dat allemaal niet. Hoewel ik het wel enorm naar mijn zin heb hoor. De afgelopen weken ben ik vooral veel aan het voorbereiden geweest voor een workshop voor volgende week waar alle colleges of education bij elkaar komen, en waarvoor ik een expert op het gebied van portfolios uit Zuid Afrika laat komen om de training te verzorgen. Verder veel bezig met het coordineren van verschillende trainers van het ministerie om op naar de colleges af te reizen en hebben we weer een Moodle (online leeromgeving, waar ik voor VSO ook aan werkte) gestart met VVOB Zambia.

Maar de afgelopen maand werd ons hele programma werd wel wat lastig coordineren door de “National Census”. Een keer in de tien jaar wordt de gehele bevolking in Zambia geteld en zonder dat we hier van tevoren op de hoogte waren bleek ineens dat zo’n beetje alle teacher training colleges geacht werden hun deuren voor de studenten te sluiten (die net van heinde en verre gereisd hadden om het nieuwe kwartaal te beginnen). De kamers voor de studenten moesten nl ter beschikking worden gesteld voor de census mensen, die moeten allemaal getraind worden in het tellen blijkbaar. En dat geintje duurde maar liefst meer dan een maand. De colleges worden nu geacht de verloren uren in te halen. Hmmm...hoe dat allemaal geregeld gaat worden zullen we nog wel merken.

Blijkbaar is zo’n census nog niet zo makkelijk en is er wel degelijk een goede voorbereiding nodig, af te leiden uit onderstaande reacties:
“During the pre-census exercise we had people in certain areas, who refused to give correct information because they feared that once they give correct information say on livestock government might get parts of their livestock’s and give others”
“In some areas people do not comply because they said they were already counted by God, but I must emphasis that the census is important. Biblically Jesus’ parents were counted and many such examples in the bible” he said.

Dat dit allemaal zo geregeld wordt, kan ik me nog wel voorstellen. Maar het is een beetje jammer dat wij, en vooral de colleges niet echt tijdig op dehoogte leken te zijn hiervan. Wij organiseren nl best veel trainingen en workshops voor de docenten en hebben altijd enorme moeite het zo in te passen dat er zo weinig mogelijk tijd verlorgen gaat en de studenten niet de dupe zijn. Maar dan begint zo’n training dus zomaar ineens de maand na een maand vakantie voor de studenten. Wij hadden bij VVOB best een hele reeks goede professionaliseringsactiviteiten kunnen uitzetten rond deze tijd maar waren dusdanig laat op de hoogte dat dat niet meer echt gelukt is. Jammer, maar helaas. Ik hoop dus nu maar dat de andere dingen niet in t gedrang komen.

SEN staat for Special Education Needs, we proberen bij VVOB ook aandacht te besteden aan colleges en kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben. Over een paar weken ga ik naar Zimbabwe voor een training hierin. Maar afgelopen zondag heb ik ook een steentje bijgedragen door te helpen bij een wheelchair run. Er was een groep van zo’n 40 kinderen, waarvan zo’n beetje de helft in een rolstoel, waarvoor via een ‘run’ met rolstoelen en al, geld werd ingezameld. Ik heb zondag al met al zo’n 20 kindergezichtjes geschminkt, 3 rolstoelen helpen duwen tijdens de run en geholpen bij een veiling. Daar stond ik trouwens versteld van hoeveel sommige mensen bieden voor het goede doel. Zie verder de foto's, misschien valt het je op dat de kinderen dus gewoon in plastic stoeltjes zitten met een paar wielen eraan (en dat die er ook net zo makkelijk afvallen)? Nou, dan geeft het wel een goed gevoel om zo iets nuttigs te kunnen doen en veel geld in te zamelen voor dit tehuis met kinderen die speciale zorgen nodig hebben.

En verder leg ik maar een censuur op andere activiteiten die ik hier de afgelopen maanden beleefd heb. Details zijn natuurlijk altijd per email na te vragen.

En een censuur op verbrande pindakaas.... de voetbaldames hadden een inkomst genererende activiteit bedacht (om zo voetbalschoenen, ballen, shirtjes e.d. te kunnen kopen) en zijn begonnen met pindakaas maken. Wij (de 4 blanken in het team), kochten enthousiast elk 12 potjes pindakaas om ze te kunnen doorverkopen, maar bij nadere test bleek de home made football peanut butter, een tikje aangebrand. Jammer!

Oh en komend weekend is een lang weekend en ga ik naar Kafue National Park op safari, over een week of drie ga ik een weekje op training in Zimbabwe met een hele groep docenten (over speciaal onderwijs) en met kerst en Oud&Nieuw ga ik heeeeerlijk naar zee: uitwaaien in Zanzibar. Super! Oh nee, ik zou toch geen verkeerde indruk wekken ....?

  • 20 Oktober 2010 - 18:44

    He Leo:

    Op die verbrande pindakaas na kan ik het me helemaal voorstellen dat je het prima naar je zin hebt Leo! Veel plezier de komende maanden en veel genieten. Apegroetjes uit Apeldoorn (wij gaan hier namelijk tijdens de herfstvakantie bijna elke dag op safari naar de Apeheul ;))

  • 20 Oktober 2010 - 18:54

    Leonie Meijerink:

    en wie moge 'he leo' zijn? gokje....Tamar?

  • 21 Oktober 2010 - 06:53

    Jocelien:

    Goed bezig Leo.... Maaruh vertel eens wat over je werk ;-)

  • 26 Oktober 2010 - 12:46

    Lisenka:

    een cursus flexibiliteit heb je in ieder geval niet meer nodig, dat wordt je vanzelf wel... ;-)
    en ik had best een potje homemade peanutbutter van je willen kopen...

    Succes!

    Lfs Liz

  • 26 Oktober 2010 - 19:07

    Tamar:

    ohhh inderdaad had mijn naam erboven moeten zetten. Maar mocht je die pindakaas nog gaan exporteren naar Nederland weet je ons in Apeldoorn wel te vinden he? Zowel wij als onze apevriendjes zijn helemaal DOL op pindakaas!

  • 08 November 2010 - 14:11

    Beukje:

    hee leo,

    Wederom heerlijk om te lezen en fijn dat je echt iets kan bijdragen daar. Klinkt toch wel heel gaaf hoor die tripjes van jou. Zimbabwe??!! is dat veilig? of ben ik nu een boerentrien? haha. zanzibar, dat klinkt heel prettig, geniet ervan en die smeuïge details die mail je maar binnekort.

    Vanuit mistig en regenachtig Amsterdam, hugz beukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Sinds oktober 2008 woon en werk ik in Lusaka, Zambia. Ik ben programma adviseur distance learning voor de VVOB.

Actief sinds 22 Aug. 2008
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 162428

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2008 - 30 November -0001

Zambia

Landen bezocht: