Olifantenlol - Reisverslag uit Chirundu, Zambia van Leonie Meijerink - WaarBenJij.nu Olifantenlol - Reisverslag uit Chirundu, Zambia van Leonie Meijerink - WaarBenJij.nu

Olifantenlol

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

17 April 2011 | Zambia, Chirundu

Het regenseizoen loopt op zijn einde, dus het was vorig weekend eindelijk weer eens een mooie kans om te gaan kamperen. We dachten dat het vast niet al te veel meer zou regenen. Toen we zaterdagochtend vertrokken regende het echter pijpestelen in Lusaka. Maar gelukkig bleek het aan de Lower Zambezi droog te zijn. Wel bewolkt, maar dat geeft niet echt daar: het is daar meestal bloedjeheet, vooral ook door de hoge luchtvochtigheid vanwege het meer en de dam. Ik had geluk dat Roland heeeel graag wilde rijden, kon ik lekker de ipod bedienen in de auto. Ook Sanne en Vera waren mee, Jantien en Felix waren al een dag eerder vertrokken en ‘s middags kwamen als verrassing Joke en Dirk Pieter ook aanrijden.

S middags maakten we een van de voor mij inmiddels bekende boottochtjes over de Lower Zambezi. Voor een aantal was het voor het eerst dat ze echt op safari gingen dus dat maakte het wel bijzonder. We zagen al snel een paar olifanten verderop in de bush lopen, dus gingen we op onze tenen sluipend aan land om de olifanten te vinden. Best spannend altijd, want je hebt toch liever niet dat ze je door hebben. We zagen ze al snel en zagen ook dat ze richting water liepen. Wat een mazzel, misschien zouden ze wel gaan zwemmen! En er is niets leuker dan zwemmende olifanten te zien…dacht ik. Maar het kan leuker hoor: zwemmende en spelende olifanten in het water. Zo’n goede olifantenspotting had ik nog niet eerder gehad: heb ze wel eens een stukje zien zwemmen. Maar nu waren ze veel lol in het water aan het maken. Super! Minder leuk om te horen dat een olifant van deze groep de volgende dag werd doodgeschoten door Zambian Wildlife Authority omdat de olifanten veel overlast in de omringende dorpen bezorgden.
Verder genoten we van de prachtige wolkenformaties. Als we richting de horizon keken zagen we de regenbuien maar ook de zonnestralen die de heuvels van Zimbabwe oplichtten en daarbij hoort natuurlijk ook een mooie regenboog die een deel van de wolken een heel aparte blauwe kleur gaven. Verder als altijd veel vogels en nog veel meer nijlpaarden, maar helaas geen krokodillen vandaag.

Na de boottocht was het nog even lekker relaxen aan het zwembad. ‘s avonds gingen we lekker braaien en warden speciaal voor ons de tafels op de steiger boven het water gezet wat er erg gezellig uitzag. Na wat gitaarspel en de eerst hamburgers te hebben gegeten begon het toch een beetje te motregenen en verplaatsten we alle tafels naar binnen. Daar werd het gezelliger en gezelliger doordat we ‘raadje plaatje’ met onze ipods speelden, waar we ons zomaar uren en urenlang mee vermaakten. ‘s nachts moest er in melige stemming eerst nog een spin en een kikker uit mijn tent verwijderd worden en vervolgens lekker slapen met de knorrende nijlpaardgeluiden op de achtergrond.

S ochtends hebben we heerlijk relaxed gehangen op de steiger boven het water en hadden we vooral geen zin om zelf voor ontbijt te zorgen dus bestelden we maar omeletten.‘s middags maakten we maar weer een boottochtje, ook al kon het vast niet op tegen de tocht van gister. Maar dit keer zagen we in ieder geval overall krokodillen, kleintjes en grote. En ook zagen we nog een waterbok en was er een geschrokken olifant die tegen een onmogelijk stijle heuvel opklom, terwijl wij dachtten dat hij zomaar bovenop ons zou kunnen vallen. Best spannend nog. Na nog een lunch en wat ‘hangen’ op de steiger was het weer tijd om richting Lusaka te gaan. De weg terug met de lage zon die bijna onderging was trouwens ook weer schitterend, het is echt een mooie route.

En nu is het alweer een week verder en heb ik vooral een erg relazed weekend gehad. Vrijdag bij Vera op het balkon gezeten met 12 anderen. Oke we pasten niet allemaal op het balkon. De zelfgemaakte appeltaart van Vera en Sanne was superrrrlekker.
Zaterdagochtend genoten van het prachtige weer in mijn tuin, lekkere grapefruitsap gemaakt vers uit de tuin en een kilometertje gecrawld in de tuin. ‘s middags geluncht met vso’ers en na de lunch nog een paar uur in mijn tuin gezeten met voetjes in het zwembad. Daarna toch nog even heel actief geworden en zowaar weer eens gevoetbald, jemig dat heb ik meer gemist dan ik dacht. Heerlijk.

Verder heb ik ook hard gewerkt hoor de afgelopen weken. We hadden een grote workshop waar alle afstandsonderwijs coordinatoren bij elkaar komen. Het was weer goed om te zien dat er sinds de vorige workshop in December toch best veel vooruitgang is geboekt op de colleges. We hadden een aantal leuke sessies, en ik vind het toch wel lekker dat meer en meer het voortouw genomen wordt door de colleges zelf in het organiseren van de sessies. Ook het department afstandsonderwijs deed enthousiast mee en introduceerde een ‘spidergram’ die ik voor ze ontwikkeld had en waar de colleges erg enthousiast over waren als nieuw meetinstrument. Ben benieuwd of dit ook echt gaat werken.

• 17 April 2011 - 20:00

Jocelien:

Wow, dat ziet er echt fantastisch uit! Geweldig om die olifanten zo real-life te kunnen zien spelen!
    Bijzonder hoor!

• 17 April 2011 - 20:18

Leonie Meijerink:

Zo Jos, jij bent snel!

• 18 April 2011 - 06:10

Els:

Vooral dat kleine olifantje op de oever is schattig!
    Maarre, het blijft vreemd om te lezen dat het 'jammer is dat er geen krokodillen waren'! Ook die spin en kikker in je tent klinken aanlokkelijk ;-)

• 20 April 2011 - 08:48

Beukje:

Hee leo,

waar wij kijken naar meesjes en merels in de tuin, het is lente!, kijk jij naar olifanten en nijlpaarden. heerlijk om te lezen en wat een geweldige foto's van die olifanten. Hoezo balen dat er geen krokodillen waren? Je doet toch wel voorzichtig hé, hahaha.

Hier lente en héérlijk weer, komend weekend lang weekend met Pasen, dus in de zon met die witte armen en benen.

Groetjes vanuit mijn supertuin:-)

Beukje

• 23 April 2011 - 09:56

Pa En Ma:

Hoi Leonie,
    Wij wensen je hele fijne Paasdagen!

Vanuit een schitterend en zonnig Heino.
    We denken aan je!

Heel veel liefs en groetjes xx

• 05 Mei 2011 - 08:19

Beukje:

geen tour door Lombok 5 mei. Billie is naar berlijn en ik ben aant werk vandaag. Dus helaas geen bevrijdings-rommelmarkt dit jaar. Jammer. Wel volop Lente hier al weken lang! heerlijk zonnetje:-)